1404-02-17 08:25
86
0
93978
چالشی که آینده دانش‌آموزان را تهدید می‌کند؛

۶۰۰ هزار مترمربع کمبود فضای آموزشی در گلستان

مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان گفت: این استان حدود ۱/۵ مترمربع در زمینه فضای آموزشی از میانگین کشوری عقب‌تر است، این کمبود معادل ۶۰۰ هزار متر مربع فضای آموزشی است که استان به آن نیاز دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «گلستان ما»، کمبود فضای آموزشی یکی از چالش‌های مهم نظام آموزشی کشور است که به طور مستقیم بر کیفیت آموزش و دسترسی عادلانه به آن تاثیر می‌گذارد، این کمبود، به ویژه در مناطق محروم و شهرهای بزرگ با تراکم جمعیت بالا، بیشتر احساس می‌شود. استان گلستان نیز از این قاعده مستثنی نیست و با کمبود جدی فضای آموزشی، به ویژه در جنوب شهر گرگان، روبرو است.  

این کمبود، علاوه بر کاهش سرانه فضای آموزشی برای هر دانش‌آموز، باعث افزایش تراکم دانش‌آموزان در کلاس‌ها، فرسودگی ساختمان مدارس و کمبود امکانات آموزشی می‌شود.

رفع این چالش نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، تخصیص منابع کافی و همکاری همه ذینفعان است. این گزارش به بررسی وضعیت کمبود فضای آموزشی در استان گلستان، به ویژه در جنوب شهر گرگان، و راهکارهای جبران این کمبودها می‌پردازد.  

* توزیع نامتوازن مدارس دولتی در گرگان

مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان در خصوص کمبود فضای آموزشی گفت: شاخص آموزشی در کشور برای هر دانش‌آموز ۵/۸ متر مربع است، در حالی که این شاخص در استان گلستان ۴/۴ متر مربع است.  

قدرت‌الله نظری با بیان اینکه استان گلستان حدود ۱/۵ متر مربع در زمینه فضای آموزشی از میانگین کشوری عقب‌تر است، افزود: این کمبود معادل ۶۰۰ هزار متر مربع فضای آموزشی است که استان به آن نیاز دارد.

وی در پاسخ به توزیع نامتوازن مدارس دولتی در گرگان به ویژه جنوب شهر این منطقه تصریح کرد: در این منطقه، مدارس دولتی کافی وجود ندارد و مدارس غیردولتی به وفور دیده می‌شوند. این امر باعث شده دسترسی به آموزش با کیفیت برای همه اقشار جامعه یکسان نباشد.  

* چراغ سبز به مسکن، چراغ خاموش به آموزش در گلستان

مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان همچنین با اشاره به کمبود امکانات آموزشی بیان کرد: برخی مدارس استان با کمبود امکانات اولیه مانند پنکه، وسایل سرمایشی و گرمایشی و سرویس بهداشتی مناسب روبرو هستند.

نظری افزود: در استان گلستان، مدارسی با تعداد دانش‌آموز بسیار کم (حتی یک دانش‌آموز) هم وجود دارد این گستردگی، تامین امکانات و تجهیزات را با توجه به محدودیت منابع آموزش و پرورش، دشوار کرده است.

وی توسعه نامتوازن را یکی از دلایل این اتفاق دانست و گفت: توسعه شهری در گرگان به گونه‌ای بوده که فضای کافی برای احداث مدارس در نظر گرفته نشده است.  

نظری بیان کرد: مجوزها بیشتر برای منازل مسکونی و آپارتمان داده شده و سهم آموزش در نظر گرفته نشده است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با ارائه راهکارهایی برای برون‌رفت از این معضل بر لزوم نهضت مدرسه‌سازی تاکید کرد و افزود: این طرح با هدف جبران عقب‌ماندگی در زمینه فضای آموزشی است در استان گلستان نیز استاندار به عنوان رئیس کارگروه این نهضت، تلاش می‌کند تا این عقب‌ماندگی را جبران کند.

* محدودیت منابع مالی آموزش و پرورش

مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان با تاکید بر ضرورت تامین سرانه فضای آموزشی گفت: توسعه عدالت آموزشی و اولویت قرار دادن تامین سرانه فضای آموزشی توسط دولت نیز با جدیت در حال پیگیری است.

نظری با اشاره به کمبود بودجه و محدودیت منابع مالی آموزش و پرورش بیان کرد: این دغدغه باعث شده تا امکان تامین فضای آموزشی و امکانات مورد نیاز محدود شود البته تلاش دولت برای بهبود این شرایط وجود دارد که امیدواریم محقق شود.

* توپ کمبود فضای آموزشی گلستان در زمین راه و شهرسازی

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان نیز در خصوص کمبود فضای آموزشی بر لزوم همکاری دستگاه‌ها در این زمینه تاکید کرد و گفت: اداره کل راه و شهرسازی به عنوان متولی اصلی تامین زمین، با سایر دستگاه‌ها لازم است پای کار بیایند.

حمیدرضا آقاملایی با تاکید بر استفاده از ظرفیت خیرین افزود: استفاده از ظرفیت خیرین مدرسه‌ساز در جهت احداث و تجهیز مدارس، می‌تواند نقش مهمی در جبران کمبودها داشته باشد.

وی برنامه‌ریزی در توسعه شهری را اولویتی مهم خواند و گفت: در توسعه شهری، باید سهم فضای آموزشی به طور جدی در نظر گرفته شود، به ازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی، باید یک فضای آموزشی در نظر گرفته شود.  

* سهم سرانه آموزشی باید دیده شود

رئیس شورای اسلامی شهر گرگان با اشاره به اینکه دستیابی به این مهم نیازمند تغییر نگاه دستگاه‌های اجرایی است، ابراز کرد: نیاز است نگاه ویژه‌ای به توسعه شهری و تامین فضای آموزشی وجود داشته باشد و قوانین به طور سختگیرانه در این زمینه اجرا شوند.  

آقامولایی همچنین از آمادگی شورای اسلامی شهر گرگان برای پیگیری این موضوع خبر داد و گفت: همکاری مناسب بین دستگاه‌های مختلف از جمله اداره کل راه و شهرسازی، اداره کل نوسازی مدارس، اداره آموزش و پرورش و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، در زمینه تملک زمین برای احداث مدارس به بهبود فضای آموزشی کمک خواهد کرد.

وی همچنین از بررسی دقیق املاک با مساحت‌های بالا که درخواست تفکیک عرصه دارند و پیش‌بینی سهم سرانه آموزشی در آن‌ها با هماهنگی کمیسیون ماده پنج خبر داد.

کمبود فضای آموزشی در استان گلستان، به ویژه در جنوب شهر گرگان، یک مشکل جدی است که نیازمند توجه و اقدام فوری است. با همکاری و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف، استفاده از ظرفیت خیرین و برنامه‌ریزی صحیح در توسعه شهری، می‌توان این مشکل را تا حد زیادی برطرف کرد.  

خبرنگار: زهره رجبی

انتهای خبر/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.